Kunstgeschiedenis
-
CODEMMA23007
-
DOCENTHarry de Roij
-
BIJEENKOMSTEN LESSEN8
-
TIJDVrijdagmiddag 14:00-16:00
-
DATA03-02-2023
-
KOSTEN€ 160,-
-
LOCATIEWijkvoorziening Prismare, Roomweg 167d Enschede, M-Pact Leslokaal
-
CURSUSDUUR8 middagen, data: 3/2, 10/2, 17/2, 24/2, 10/3, 17/3, 24/3, 31/3 2023
In het kader van de lezingencyclus willen wij het leven en werk van een achttal bijzondere vrouwelijke kunstenaars gaan bespreken.
Sinds de tweede feministische golf beginnen verschillende feministische kunsthistorici, kunsttheoretici en onderzoeksters vrouwelijke kunstenaressen uit de voorbije eeuwen figuurlijk op te graven en te herontdekken. Want ja, vrouwen die kunst maken hebben wel degelijk bestaan. Sommigen waren zelfs heel succesvol in hun tijd, ondanks het feit dat vrouwen het in de maatschappij en in de kunstwereld veel moeilijker hadden en nauwelijks kansen kregen om kunst te maken en te tonen. Door de patriarchale geschiedschrijving zijn deze kunstenaressen ook nog eens uit het door mannen gedomineerde en geschreven canon verdwenen. In de vorige eeuwen – en waarschijnlijk nu nog – worden kunstenaressen geacht de regels, stijl, concepten en stromingen van hun blanke mannelijke collega’s te volgen. Veel succesvolle kunstenaressen in de voorbije eeuwen slagen er dan ook goed in om “mannelijke” kunst te maken. Bestudering van hun werk blijft dus nodig…
De volgende kunstenaressen zullen behandeld gaan worden: Michaelina Wautier (1604-1689) en andere “barokke” dames, Suze Robertson (1855-1922), Alexandra Exter ( 1882-1949), Charley Toorop (1891-1955), Charlotte van Pallandt (1898-1997), Käthe Kollwitz (1867-1945), Else Berg (1877-1942) en Joan Mitchell (1925-19920.